"Ga lekker op de fiets, dat is gratis"
- maar is dat zo?
Oke, stel: we gaan even uit van normaal fietstempo. Dat wil zeggen: 20km/u. Op de website van het Voedingscentrum kunnen we getailleerde informatie vinden over het energieverbruik tijdens verschillende vormen van lichaamsbeweging. Voor fietsen op normaal tempo staat daar: 650kcal/u. Dit is echter wel een totaal vermogen. En we kunnen niet stellen dat het lichamelijke energieverbruik in rust nul is, dus moeten we ons rustvermogen hier nog even vanaf halen. Dit wordt geschat op 120kcal/u. Zo houden we een toegevoegd vermogen over van 530kcal per uur.
bron: voedingscentrum
Bij 20km/u komt dit dus neer op 26.5kcal/km.
Nu moeten we nog berekenen wat die calorieën kosten als we ze moet inkopen. Bij auto's is dit eenvoudig. Voor een auto zijn er namelijk niet veel opties: benzine, diesel, gas: het staat op de tankdop; dat moet er in. Maar bij mensen is dit complexer. Natuurlijk kan je bekijken hoeveel pinda's je zou moeten eten, of bruine boterhammen, maar in de praktijk middelt dit uit over ons gehele eetpatroon. Over dit eetpatroon zijn gelukkig duidelijk cijfers bekend. Ieder jaar berekent het Nibud hoeveel de gemiddelde Nederlander betaalt voor zijn eten. Dat is alles bij elkaar: supermarkt, bakker, groenteboer, maar ook snacks onderweg en uiteten in een restaurant. Voor mannen tussen 14 en 65 jaar komt Nibud uit op een gemiddelde dagbesteding van €6,48.
bron: Nibud
Maar hoeveel kcal hebben we dan precies ingekocht? Daarvoor moeten we terug naar onze vorige bron: het voedingscentrum. Die geven een richtlijn als advies voor de dagelijkse inname van energie. Voor mannen ligt dit op 2500kcal per dag.
De gemiddelde kosten van voeding per kilocalorie kunnen dus geschat worden op: 6,48/2500 = 0,2592 ct/kcal.
Dat wil zeggen dat fietsen bijna 7ct/km kost, puur aan brandstof. Het is absoluut veel goedkoper dan de auto of het openbaar vervoer, maar gratis is het zeker niet!
Zet dit eens af tegen een zuinige auto die 1 op 18 rijdt. Dat is, bij een benzineprijs van €1,60 ongeveer 9ct/km. Een besparing van nauwelijks 2ct/km.
Nog best duur dat fietsen inderdaad. Bij een auto moet je echter ook nog onderhoud en wegenbelasting/verzekerings kosten rekenen die per km een stuk hoger liggen dan bij een fiets.
ReplyDeleteDan kom je eerder uit op >20ct/km voor de auto en 10ct/km< voor de fiets